15/06/2012 TARİHLİ ve 2012/3305 SAYILI YATIRIMLARDA
DEVLET YARDIMLARI HAKKINDA KARAR
1: Dayanak:
Karar Sayısı : 2012/3305
Ekli “Yatırımlarda
Devlet Yardımları Hakkında Karar”ın yürürlüğe konulması; Ekonomi Bakanlığının
15/6/2012 tarihli ve 43145 sayılı yazısı üzerine, 14/5/1964 tarihli ve 474
sayılı Kanunun 2 nci, 31/12/1960 tarihli ve 193 sayılı Kanunun geçici 80
inci,29/6/2001 tarihli ve 4706 sayılı Kanunun ek 3 üncü, 31/5/2006 tarihli ve
5510 sayılı Kanunun ek 2 nci, 25/10/1984 tarihli ve 3065 sayılı Kanunun 13 üncü
ve geçici 30 uncu, 3/6/2011 tarihli ve 637 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin
11 inci ve 26 ncı maddeleri ile 13/6/2006 tarihli ve 5520 sayılı Kanunun 32/A
maddesine göre, Bakanlar Kurulu’nca 15/6/2012 tarihinde kararlaştırılmıştır.
2:2012/3305 sayılı Kararda, 29/8/2024 tarihine kadar gerçekleştirilen
değişiklikler, bilgi amaçlı olmak üzere, anılan metne dercedilmiştir.
YATIRIMLARDA
DEVLET YARDIMLARI HAKKINDA KARAR
Amaç
MADDE 1 - (1) (Değişik:RG-7/8/2019-30855) Bu Kararın amacı;
kalkınma planları ve yıllık programlarda öngörülen hedefler doğrultusunda
tasarrufların katma değeri yüksek yatırımlara yönlendirilmesine, üretim ve
istihdamın artırılmasına, uluslararası rekabet gücünü artıracak ve araştırma-
geliştirme içeriği yüksek bölgesel yatırımlar ile stratejik yatırımların
özendirilmesine, uluslararası doğrudan yatırımların artırılmasına, bölgesel
gelişmişlik farklılıklarının azaltılmasına, kümelenme ve çevre korumaya yönelik
yatırımlar ile araştırma ve geliştirme faaliyetlerinin desteklenmesine ilişkin
usul ve esasları belirlemektir.
Tanımlar
MADDE 2 - (1) Bu Kararın uygulanmasında;
a) (Değişik:RG-7/8/2019-30855) Aracı kurum: Faiz veya kâr
payı desteğini uygulayacak kamu bankaları dâhil olmak üzere bankaları ve
finansal kiralama şirketlerini,
b) AR-GE yatırımı: Yeni bir ürün geliştirilmesi, ürün kalite
ve standardının yükseltilmesi, maliyet düşürücü ve standart yükseltici yeni bir
teknolojinin ülke şartlarına uyumunun sağlanması amacıyla bilimsel esaslara
uygun olarak yapılan ve her aşaması belirlenmiş araştırma ve geliştirme
çalışmaları için gerçekleştirilecek yatırımları,
c) (Değişik:RG-14/9/2018-30535) Bakan: Sanayi ve Teknoloji
Bakanını,
ç) (Değişik:RG-14/9/2018-30535) Bakanlık: Sanayi ve
Teknoloji Bakanlığını,
d) (Mülga:RG-7/8/2019-30855)
e) (Değişik:RG-29/6/2021-31526) Çevre yatırımı: TÜBİTAK
Marmara Araştırma Merkezi Çevre ve Temiz Üretim Enstitüsünün vereceği proje
onayında en az yüzde onbeş oranında su tasarrufu veya emisyon/atık azalımı
sağlanabileceği tevsik edilen yatırımları,
f) (Değişik:RG-14/9/2018-30535) Genel Müdürlük: Sanayi ve
Teknoloji Bakanlığı Teşvik Uygulama ve Yabancı Sermaye Genel Müdürlüğünü,
g) (Değişik:RG-14/9/2018-30535) Komisyon: Sanayi ve
Teknoloji Bakanlığı bünyesinde Bakan onayı ile oluşturulan Stratejik
Yatırımları Değerlendirme Komisyonunu,
ğ (Değişik:RG-14/9/2018-30535) Muhasebe birimi: Sanayi ve
Teknoloji Bakanlığı muhasebe birimini,
h) Sabit yatırım tutarı: Arazi-arsa, bina-inşaat, makine ve
teçhizat ile diğer yatırım harcaması kalemlerinin toplamını,
ı) Teşvik belgesi: Yatırım teşvik belgesini,
i) Ürün: Teşvik belgesine konu yatırımla elde edilmesi
amaçlanan asıl işlem görmüş imalat sanayi ürün veya ürünlerini,
j) Yatırımcı: Teşvik belgesi kapsamı yatırımı
gerçekleştirecek gerçek veya tüzel kişileri, k) Yerel birimler: Kalkınma
Ajansları, sanayi odaları ve Bakanlıkça görevlendirilecek diğer odaları,
l) (Ek:RG-7/8/2019-30855)Öncelikli Ürün Listesi: Bakanlık
tarafından dış ticaret verileri, talep gelişimi, rekabet yoğunluğu gibi çeşitli
kriterler dikkate alınarak belirlenecek, orta-yüksek ve yüksek teknolojili
sektörlerdeki ürünlerin ve bu sektörlerin gelişimi için kritik ürünlerin yer
aldığı, Bakanlık tebliği ile yayımlanacak olan listeyi,
m) (Ek:RG-7/8/2019-30855)Program Değerlendirme Komitesi:
Çalışma usul ve esasları Bakanlık tarafından belirlenecek olan, Teknoloji
Odaklı Sanayi Hamlesi Programı kapsamındaki başvuruları değerlendirerek destek
kararını verecek komiteyi,
n) (Ek:RG-7/8/2019-30855)Teknoloji Odaklı Sanayi Hamlesi
Programı: Öncelikli Ürün Listesindeki ürünlere ilişkin yatırımların
desteklenmesine yönelik olarak, Bakanlık tarafından uygulama usul ve esasları
belirlenerek yürütülecek olan destek programını,
o)(Ek:RG-20/4/2023-32169) Dijital Dönüşüm Destek Programı:
Teknolojik ürün ve çözümlerin işletme süreçlerine entegre edilerek maliyet
azaltımı, verimlilik ve kalite artışı, çalışan ve müşteri memnuniyeti gibi
sonuçlar elde etmeyi amaçlayan yatırımların desteklenmesine yönelik olarak,
Bakanlık tarafından belirlenecek uygulama usul ve esasları kapsamında Milli
Teknoloji Genel Müdürlüğünce yürütülecek olan destek programını,
ö) (Ek:RG-20/4/2023-32169) Yeşil Dönüşüm Destek Programı:
Döngüsel ekonomi yaklaşımıyla uyumlu, doğal kaynakları koruyan, iklim ve
sürdürülebilirlik hedeflerine katkı sağlayan, kaynak verimli ve düşük karbonlu
üretimi amaçlayan yatırımların desteklenmesine yönelik olarak, Bakanlık
tarafından belirlenecek uygulama usul ve esasları kapsamında Stratejik
Araştırmalar ve Verimlilik Genel Müdürlüğünce yürütülecek olan destek
programını ifade eder.
Bölgeler
MADDE 3 - (1) Bu Karar kapsamında yer alan desteklerin
uygulanması açısından iller, sosyoekonomik gelişmişlik seviyeleri dikkate
alınarak EK-1’de belirtilen altı bölgeye ayrılmıştır.
Teşvik sistemi ve destek unsurları
MADDE 4 - (1) (Değişik:RG-7/8/2019-30855)Teşvik sistemi;
genel, bölgesel ve stratejik yatırımların teşviki uygulamalarından oluşur.
(2) (Değişik:RG-7/8/2019-30855)Genel teşvik uygulamaları:
Bölgesel ve stratejik yatırımlar ile EK-4’te yer alan teşvik edilmeyecek
yatırım konuları ve teşviki için EK-4’te öngörülen şartları sağlayamayan
yatırım konuları hariç olmak üzere, 5 inci maddede belirtilen sabit yatırım
tutarları ve üzerindeki yatırımlar bölge ayrımı yapılmaksızın aşağıdaki destek
unsurlarından yararlandırılabilir.
a) Gümrük vergisi muafiyeti.
b) Katma Değer Vergisi (KDV) istisnası.
c) Gelir vergisi stopajı desteği (6 ncı bölgede
gerçekleştirilecek yatırımlar için)
ç) Sigorta primi işveren hissesi desteği (tersanelerin gemi
inşa yatırımları için).
(3) Bölgesel teşvik uygulamaları: EK-2B’de iller itibarıyla
karşılarında numaraları belirtilen sektörler, EK-2A’da ilin bulunduğu bölgedeki
şartları sağlamaları halinde aşağıdaki desteklerden yararlandırılabilir.
a) Gümrük vergisi muafiyeti.
b) KDV istisnası.
c) Vergi indirimi.
ç) Sigorta primi işveren hissesi desteği.
d) Yatırım yeri tahsisi.
e) (Değişik:RG-7/8/2019-30855) Faiz veya kâr payı desteği (3
üncü, 4 üncü, 5 inci ve 6 ncı bölgelerdeki yatırımlar için)
f) Gelir vergisi stopajı desteği (6 ncı bölgede
gerçekleştirilecek yatırımlar için).
g) Sigorta primi desteği (6 ncı bölgede gerçekleştirilecek
yatırımlar için).
(4) (Mülga:RG-7/8/2019-30855)
(5) Stratejik yatırımlar: 8 inci maddedeki kriterleri
sağlayan yatırımlar bölge farkı gözetilmeksizin aşağıdaki desteklerden
yararlandırılabilir.
a) Gümrük vergisi muafiyeti
b) KDV istisnası.
c) Vergi indirimi.
ç) Sigorta primi işveren hissesi desteği.
d) Yatırım yeri tahsisi.
e) (Değişik:RG-7/8/2019-30855) Faiz veya kâr payı desteği.
f) KDV iadesi. g)(Değişik: RG-7/8/2019-30855) Gelir vergisi
stopajı desteği (6 ncı bölgede gerçekleştirilecek ve/veya Teknoloji Odaklı
Sanayi Hamlesi Programı kapsamında desteklenmesine karar verilen yatırımlar
için).
ğ) (Değişik:RG-7/8/2019-30855) Sigorta primi desteği (6 ncı
bölgede gerçekleştirilecek ve/veya Teknoloji Odaklı Sanayi Hamlesi Programı
kapsamında desteklenmesine karar verilen 4 yatırımlar için).
(6) (Değişik:RG-7/8/2019-30855) Üçüncü ve beşinci fıkralar
kapsamında teşvik belgesi düzenlenebilecek olan yatırımlar için talep edilmesi
halinde genel teşvik uygulamaları çerçevesinde belge düzenlenebilir.
Sabit yatırım tutarı ve asgari kapasite
MADDE 5 - (1) (Değişik:RG-29/6/2021-31526) Yatırımların
destek unsurlarından yararlanabilmesi için asgari sabit yatırım tutarının; 1
inci ve 2 nci bölgelerde üçmilyon Türk Lirası, 3 üncü, 4 üncü, 5 inci ve 6 ncı
bölgelerde ise birmilyonbeşyüzbin Türk Lirası olması gerekir. Ancak,
desteklerden yararlanacak yatırımların varsa 8 inci maddede veya ekli
listelerde belirlenen asgari kapasaite, sabit yatırım tutarı ve diğer şartları
sağlaması da gerekir.
(2) (Değişik:RG-22/6/2018-30456)
(Değişik:RG-29/6/2021-31526) Finansal kiralama yöntemiyle yapılacak
yatırımlarda finansal kiralamaya konu makine ve teçhizata ait toplam tutarın,
her bir finansal kiralama şirketi için 1 inci, 2 nci, 3 üncü ve 4 üncü bölgelerde
asgari yediyüzellibin Türk Lirası, 5 inci ve 6 ncı bölgelerde ise asgari
beşyüzbin Türk Lirası olması gerekir.
(3) (Değişik:RG-29/6/2021-31526)
(Değişik:RG-20/4/2023-32169) Teşvik belgesi kapsamında yatırım harcaması olarak
kabul edilen maddi olmayan duran varlıkların (marka, lisans, know-how vb.)
oranı, teşvik belgesinde kayıtlı toplam sabit yatırım tutarının yüzde
yirmibeşini aşamaz. Dijital Dönüşüm Destek Programı ile Yeşil Dönüşüm Destek
Programı kapsamındaki yatırımlar için bu hüküm uygulanmaz.
Müracaat
MADDE 6 - (1) (Değişik:RG-5/10/2016-29848)
(Mülga:RG-29/6/2021-31526) (2) (Değişik:RG-5/3/2015-29286)
(Mülga:RG-14/9/2018-30535) (3) İlgili yerel birimlerce, teşvik belgesi ile
ilgili olarak yapılacak işlemler için tebliğle belirlenen ücretlerin dışında ilave
hiçbir ücret talep edilemez.
Teşvik belgesi düzenlenmesi
MADDE 7- (1) Yatırımların bu Karar kapsamındaki destek
unsurlarından yararlanabilmesi için, makroekonomik programlar ve arz-talep
dengesi dikkate alınarak yapılacak sektörel, malî ve teknik değerlendirmeler
çerçevesinde projenin uygun görülmesi ve teşvik belgesi düzenlenmesi gerekir.
(2) Teşvik belgesi düzenlenmesine ilişkin müracaat
tarihinden önce gerçekleştirilmiş bulunan yatırım harcamaları teşvik belgesi
kapsamına alınmaz.
(3) Finansal kiralama yöntemiyle gerçekleştirilecek
yatırımlar için finansal kiralama şirketi adına ayrı bir teşvik belgesi
düzenlenmez.
Stratejik yatırımlar
MADDE 8 - (1) Aşağıda yer alan kriterlerin tamamını birlikte
sağlayan, ithalat bağımlılığı yüksek ürünlerin üretimine yönelik yatırımlar
stratejik yatırım olarak değerlendirilir.
a) Asgari sabit yatırım tutarının ellimilyon Türk Lirasının
üzerinde olması (münhasıran bu yatırımların enerji ihtiyacını karşılamak üzere
gerçekleştirilecek doğalgaza dayalı olmayan enerji yatırımlarının, tesis kurulu
gücü ile orantılanacak kısmı dâhil).
b) Yatırım konusu ürünle ilgili yurtiçi toplam üretim
kapasitesinin ithalattan az olması.
c) Bakanlıkça belirlenecek esaslar çerçevesinde, belge
konusu yatırımla sağlanacak katma değerin asgari yüzde kırk olması.
ç) Yatırım konusu ürünle ilgili olarak son bir yıl
içerisinde gerçekleşen toplam ithalat tutarının ellimilyon ABD Dolarının
üzerinde olması.
(2) (Değişik:RG-29/6/2021-31526) Yurt içinde üretimi olmayan
ürünlerin üretimine yönelik yatırımlarda birinci fıkranın (ç) bendi hükmü,
rafineri ve petrokimya yatırımlarında (c) bendi hükmü, T.C. Cumhurbaşkanlığı
Savunma Sanayi Başkanlığı’ndan alınacak proje onayı ile gerçekleştirilecek
savunma sanayine yönelik yatırımlarda (b) ve (ç) bendi hükümleri aranmaz.
(3) Bu konuda Bakanlığa yapılacak müracaatlar Komisyon
tarafından incelenerek değerlendirilir ve uygun görülen projeler için teşvik
belgesi düzenlenir.
(4) (Değişik:RG-21/08/2020-31220) EK-4’te belirtilen teşvik
edilmeyecek yatırım konuları ile altına dayalı entegre madencilik yatırımları
bu madde kapsamında değerlendirilmez.
(5) (Mülga:RG-7/8/2019-30855)
(6) (Ek:RG-7/8/2019-30855) (Değişik:RG-29/6/2021-31526)
Program Değerlendirme Komitesi, Teknoloji Odaklı Sanayi Hamlesi Programı
kapsamında, Öncelikli Ürün Listesindeki ürün ve hizmetlerin üretimine ilişkin
olan ve Tebliğle belirlenecek kriterleri sağlayan yatırım projelerinden 5 uygun
gördüklerinin, stratejik yatırım olarak desteklenmesine karar verebilir. Bu
yatırımların, 4 üncü maddenin beşinci fıkrasında yer alan destek unsurlarının
hangilerinden yararlandırılacağı, Program Değerlendirme Komitesi tarafından
belirlenir. Bu yatırımlar için birinci fıkradaki koşullar ve üçüncü fıkradaki
Komisyon değerlendirmesi aranmaksızın teşvik belgesi düzenlenir.
(7) (Ek:RG-30/11/2022-32029) Endüstri Bölgelerinde
gerçekleştirilecek asgari üçmilyar Türk Lirası tutarındaki liman ve depolama
tesisi yatırımlarının stratejik yatırım olarak desteklenmesine karar
verilebilir. Bu yatırımlar için birinci fıkradaki koşullar ve üçüncü fıkradaki
Komisyon değerlendirmesi aranmaksızın teşvik belgesi düzenlenir.
Gümrük vergisi muafiyeti
MADDE 9 - (1) Teşvik belgesi kapsamındaki yatırım malı
makine ve teçhizatın ithali, otomobil ve hafif ticarî araç yatırımlarında
yatırım dönemi içerisinde kalmak kaydıyla mont e edilmemiş haldeki (CKD) aksam
ve parçaların ithali, gemi ve elli metrenin üzerindeki yat inşa yatırımlarında
tekne kabuğu ithali yürürlükteki İthalat Rejimi Kararı gereğince ödenmesi
gereken gümrük vergisinden muaftır.
(2) (Değişik:RG-29/6/2021-31526) Makine ve teçhizat
bedelinin yüzde beşine kadar yedek parça ve EK-8’de yer alan makine ve teçhizat
gümrük vergisi muafiyeti sağlanmaksızın ithal edilerek sabit yatırım tutarına
dahil edilebilir.
(3)Bakanlık, sektörel kısıtlamaları göz önüne alarak;
a) İthalat Rejimi Kararı uyarınca ithali mümkün olan
kullanılmış veya yenileştirilmiş makine ve teçhizat (karayolu nakil vasıtaları
hariç) ile İthalat Rejimi Kararının 7 nci maddesi uyarınca ithaline izin
verilen makine ve teçhizatın teşvik belgesi kapsamına alınmasını,
b) Kullanılmış komple tesisin proje bazında yapılacak
değerlendirme sonucunda ithalini, uygun görebilir.
(4) (Değişik:RG-29/6/2021-31526)
(Değişik:RG-24/2/2022-31760) Baskı, basım, matbaa, tekstil, hazır giyim,
konfeksiyon ve çimento imalatı yatırımlarına yönelik teşvik belgeleri
kapsamında kullanılmış veya yenileştirilmiş makine ve teçhizat temin edilemez.
EK-8’de belirtilen makine ve teçhizat kullanılmış veya yenileştirilmiş olarak
teşvik belgesi kapsamında temin edilemez. Ancak EK8’de yer alan ve kullanılmış
komple tesis kapsamında ithali uygun görülen kullanılmış veya yenileştirilmiş
makine ve teçhizat KDV istisnası ve gümrük vergisi muafiyeti sağlanmaksızın
ithal edilerek sabit yatırım tutarına dâhil edilebilir.
(5)Finansal kiralama yöntemiyle gerçekleştirilecek
yatırımlar için finansal kiralama ş i r k e t i adına ayrı bir teşvik belgesi
düzenlenmeksizin yatırımcının teşvik belgesi dikkate alınarak ithalat işlemleri
yapılır. İthalat işlemleri ile ilgili olarak yatırımcı ile finansal kiralama
şirketleri müteselsilen sorumludur.
(6)(Değişik:RG-8/4/2015-29320) (Değişik:RG-28/2/2019-30700)
Teşvik belgesi almak üzere müracaat edilmiş, ancak teşvik belgesine bağlanmamış
yatırımlara ilişkin makine ve teçhizatın ithaline, Bakanlığın görüşüne
istinaden Ticaret Bakanlığınca, teşvik belgesi kapsamında muafiyet
tanınabilecek ve istisna edilebilecek vergi ve kesintilerin toplam tutarı kadar
teminatın alınması suretiyle müsaade edilebilir. Teminatla ithalatta, bir
defada verilebilecek teminat süresi altı ay olup, sürenin başlangıç tarihi, eşyanın
serbest dolaşıma giriş tarihidir. Bu süre içerisinde teşvik belgesinin
düzenlenememiş olması halinde süre bitimini müteakip üç ay içerisinde süre
uzatımı için doğrudan Ticaret Bakanlığına müracaat edilir. Verilecek ek sürenin
başlangıcı bir önceki sürenin bittiği tarihtir. Teminatın çözümü için, teşvik
belgesi ve eki ithal makine ve teçhizat listesi ile birlikte Ticaret
Bakanlığına müracaat edilmesi gerekir. Aksi takdirde teminat irat kaydedilir.
(7) (Değişik:RG-7/8/2019-30855) (Değişik:RG-24/2/2022-31760)
Otomobil üretimine yönelik olarak asgari yüzbin adet/yıl kapasiteli yeni bir
yatırım yapılması veya mevcut tesislerin kurulu kapasitelerinin en az yüzbin
adet/yıl artırılması halinde, teşvik belgesinde kayıtlı sabit yatırım tutarının
yüzde yirmisinin gerçekleştirilmesini müteakip, yatırım süresi içerisinde olmak
kaydıyla gümrük vergisine tabi olmaksızın yatırımcılara motor silindir hacmi
1.600 cm3’e kadar olan otomobil ithaline izin verilebilir. Ayrıca, hibrit
ve/veya elektrikli olmak koşuluyla otomobil ve/veya ticari araç üretimine
yönelik yatırımlarda asgari yüzbin adet/yıl kapasiteli yeni bir yatırım
yapılması veya mevcut tesislerin kurulu kapasitelerinin en az yüzbin adet/yıl
artırılması halinde, teşvik belgesinde kayıtlı sabit yatırım tutarının yüzde
yirmisinin gerçekleştirilmesini müteakip, yatırım süresi içerisinde olmak
kaydıyla gümrük vergisine tabi olmaksızın yatırımcılara ilave kapasitenin yüzde
2,5’ine kadar ve motor silindir hacmi 2.500 cm3’e kadar olan otomobil ve/veya
brüt ağırlığı 5 tonu geçmeyen eşya taşımaya mahsus motorlu araç ithaline
yatırım süresi içerisinde olmak kaydıyla izin verilebilir. Teşvik belgesi
kapsamında ithaline izin verilen toplam araç sayısı, belgede kayıtlı ilave
kapasitenin yüzde onbeşini aşamaz. Ancak, belge kapsamında motor üretiminin de
yer alması halinde, motor üretim kapasitesinin yüzde onbeşi kadar daha (Motor
üretim kapasitesinin, otomobil üretim kapasitesinden fazla olması durumunda 6
otomobil kapasitesi dikkate alınır.) silindir hacmi 1.600 cm3’e kadar olmak
üzere ilave otomobil ithaline izin verilebilir. Bu fıkra kapsamında izin
verilen gümrük vergisine tabi olmaksızın yapılacak ithalat, otomobil üretimine
yönelik teşvik belgesi için otomobil, elektrikli ya da hibrit ticari araç
üretimine yönelik teşvik belgesi için ticari araç ithali ile sınırlıdır.
(8) (Mülga:RG-21/08/2020-31220) (9) (Ek: RG-28/2/2019-30700)
Bakanlıkça görevlendirilecek en az iki en fazla üç personelin kullanılmış
komple tesisin bulunduğu ülkede yapacakları ekspertizlerde ulaşım giderleri
yatırımcı tarafından karşılanır.
KDV istisnası ve iadesi
MADDE 10 - (1) (Değişik:RG-22/2/2017-29987) 25/10/1984
tarihli ve 3065 sayılı Katma Değer Vergisi Kanunu gereğince, teşvik belgesini
haiz yatırımcılara teşvik belgesi kapsamında yapılacak makine ve teçhizat ithal
ve yerli teslimleri ile belge kapsamındaki yazılım ve gayri maddi hak satış ve
kiralamaları KDV’den istisna edilebilir. Aynı hüküm, teşvik belgesinin veya
teşvik belgesi kapsamı makine ve teçhizatın devir işlemleri ile makine ve
teçhizat listelerinde set, ünite, takım vb. olarak belirtilen malların kısmi
teslimlerinde de uygulanır. (2) Sabit yatırım tutarı beşyüzmilyon Türk
Lirasının üzerindeki stratejik yatırımlar kapsamında yapılacak bina-inşaat
harcamaları KDV iadesinden yararlandırılabilir.
Faiz veya kâr payı desteği (Değişik:RG-07/08/2019-30855)
MADDE 11 - (1) (Değişik:RG-22/6/ 2018 -30456)
(Değişik:RG-17/12/2020-31337) Talep edilmesi halinde, bölgesel teşvik
uygulamaları ve stratejik yatırımlar kapsamında desteklerden yararlanacak
yatırımlar için bankalardan kullanılacak en az bir yıl vadeli yatırım
kredilerinin teşvik belgesinde kayıtlı sabit yatırım tutarının yüzde yetmişine
kadar olan kısmı için ödenecek faizin veya kâr payının;
a) 3 üncü bölgede yapılacak bölgesel yatırımlar için Türk
Lirası cinsi kredilerde üç puanı, döviz kredileri ve dövize endeksli kredilerde
bir puanı,
b) 4 üncü bölgede yapılacak bölgesel yatırımlar için Türk
Lirası cinsi kredilerde dört puanı, döviz kredileri ve dövize endeksli
kredilerde bir puanı,
c) 5 inci bölgede yapılacak bölgesel yatırımlar için Türk
Lirası cinsi kredilerde beş puanı, döviz kredileri ve dövize endeksli
kredilerde iki puanı,
ç) 6 ncı bölgede yapılacak bölgesel yatırımlar için Türk
Lirası cinsi kredilerde yedi puanı, döviz kredileri ve dövize endeksli
kredilerde iki puanı,
d)(Değişik:RG-07/08/2019-30855)
(Değişik:RG-17/12/2020-31337) Bölge ayrımı yapılmaksızın tüm bölgelerde
gerçekleştirilecek Teknoloji Odaklı Sanayi Hamlesi Programı kapsamında
desteklenmesine karar verilen stratejik yatırımlar için Türk Lirası cinsi
kredilerde yatırım konusu ürün yüksek teknoloji seviyesinde ise on puanı,
diğerlerinde sekiz puanı, döviz kredileri ve dövize endeksli kredilerde iki
puanı; diğer stratejik yatırımlar için Türk Lirası cinsi kredilerde beş puanı,
döviz kredileri ve dövize endeksli kredilerde iki puanı,
e) (Ek:RG-22/6/2018-30456) (Değişik:RG-7/8/2019-30855)
(Değişik:RG-21/08/2020-31220) Faiz veya kâr payı desteği tutarı, üçüncü fıkrada
belirtilen faiz veya kâr payı desteği tutarından düşük olmamak ve sabit yatırım
tutarının yüzde yirmisini geçmemek kaydıyla 17 nci maddenin birinci fıkrasının
(t) bendi kapsamındaki yatırımlar için Türk Lirası cinsi kredilerde yedi puanı,
döviz ve dövize endeksli kredilerde üç puanı,
(f) (Ek:RG-17/12/2020-31337) (Değişik:RG-29/6/2021-31526)
(Mülga: RG-30/11/2022- 32029)
(g) (Ek:RG:29/6/2021-31526) (Mülga:RG-20/4/2023-32169)
(Değişik:RG-22/6/2018-30456) (Değişik:RG-21/8/2020-31220) Bakanlıkça da uygun
görülmesi halinde azami ilk beş yıl için ödenmek kaydıyla bütçe kaynaklarından
karşılanabilir.
(2) (Değişik:RG-7/8/2019-30855) Faiz veya kâr payı desteği
içeren teşvik belgelerine konu yatırımlardan finansal kiralama yöntemiyle
gerçekleştirilecek olanlar için de faiz veya kâr payı ödemelerini içeren itfa
planı yapılması kaydıyla aynı şartlarla faiz veya kâr payı desteği
öngörülebilir.
(3)(Değişik:RG-22/6/2018-30456)(Değişik:RG-7/8/2019-30855)(Değişik:RG-9/6/2021-
31526) (Değişik: RG-24/2/2022-31760) (Değişik:RG-20/4/2023-32169) Bölgesel
teşvik uygulamaları kapsamında yapılacak yatırımlarda proje bazında sağlanacak
faiz veya kâr payı desteği tutarları 3 üncü, 4 üncü, 5 inci ve 6 ncı bölgelerde
sırasıyla birmilyon, birmilyonikiyüzbin, birmilyondört yüzbin ve
birmilyonsekizyüzbin Türk Lirasını geçemez.
(4) (Değişik:RG-22/6/ 2018 -30456)
(Değişik:RG-7/8/2019-30855) (Değişik:RG21/8/2020-31220)
(Değişik:RG-17/12/2020-31337) (Değişik:RG-29/6/2021-31526) Faiz veya kâr payı 7
desteği tutarı, Teknoloji Odaklı Sanayi Hamlesi Programı kapsamında
desteklenmesine karar verilenstratejik yatırımlarda sabit yatırım tutarının
yüzde yirmisini aşmamak kaydıyla, diğer stratejik yatırımlarda ise sabit
yatırım tutarının yüzde onunu aşmamak kaydıyla yetmişbeşmilyon Türk Lirasını
geçemez. Teknoloji Odaklı Sanayi Hamlesi Programı kapsamında teşvik belgesi
alan yatırımlar, Bakanlıkça ilan edilecek aracı kurumlar tarafından sağlanan TL
cinsi kredilerden yararlanabilir. Faiz veya kâr payı desteği tutarı, 17 nci
maddenin birinci fıkrasının (aa) ve (bb) bentleri kapsamındaki yatırımlarda
sabit yatırım tutarının yüzde onunu geçmemek kaydıyla on milyon Türk Lirasını
geçemez.
(5) (Değişik: RG-9/5/2014-28995) (Değişik:
RG-8/4/2015-29320) (Değişik: RG- 8/4/2016- 29678) (Mülga: RG-5/10/2016-29848)
(6) (Değişik:RG-7/8/2019-30855) Döviz kredisi ile
gerçekleştirilecek yatırımlarda faiz veya kâr payı desteği uygulaması, vade
tarihindeki Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası döviz satış kuru dikkate alınarak
yapılır.
(7) (Değişik:RG-7/8/2019-30855)
(Değişik:RG-21/08/2020-31220)17 nci maddenin birinci fıkrasının (n) bendi
kapsamına giren yatırım konularındaki kullanılmış komple tesis hariç olmak
üzere kullanılmış makine ve teçhizat ile belediyelerin yapacağı yatırımlar için
faiz veya kâr payı desteği uygulanmaz.
(8) (Değişik:RG-7/8/2019-30855) (Mülga:24/2/2022-31760)
(9) (Değişik:RG-7/8/2019-30855) Kullanılan kredilerin faiz,
kâr payı veya anaparalarının yatırımcı tarafından itfa planlarında belirtilen
sürelerde geri ödenmemesi halinde, yapılmayan ilk ödeme ilgili aracı kurum
tarafından en kısa sürede Bakanlığa bildirilir ve Bakanlıkça faiz veya kâr payı
desteği ödemeleri durdurulur. Yatırımcının kredi geri ödeme yükümlülüklerini
yerine getirdiğinin daha sonra ilgili aracı kurumca Bakanlığa bildirilmesi
halinde, bildirimi takip eden dönemler için faiz veya kâr payı desteği
ödemeleri başlangıçta öngörülen ödeme tarihlerinde herhangi bir uzatmaya
gidilmeksizin tekrar başlatılır. Kredi geri ödemesine ait yükümlülüklerin
yeniden aksaması halinde faiz veya kâr payı desteği ödemesine son verilir.
(10) (Değişik:RG-7/8/2019-30855) Teşvik belgesi kapsamındaki
yatırımın başka bir yatırımcıya devredilmesi durumunda, devralan yatırımcının
teşvik belgesinde faiz veya kâr payı desteğinin öngörülmüş olması ve aracı
kurumca da uygun görülmesi halinde, yeni yatırımcı için eski itfa planındaki
vade, miktar ve benzeri şartlar değiştirilmeksizin bakiye kredi için
düzenlenecek yeni itfa planına göre faiz veya kâr payı desteği ödenmesine devam
edilir. Aksi takdirde faiz veya kâr payı desteği uygulaması durdurulur.
(11) (Değişik:RG-7/8/2019-30855) Aracı kurum, faiz veya kâr
payı desteğine esas olan kredinin teşvik belgesi kapsamındaki harcamalar için
kullandırılmasıyla yükümlüdür. Kredinin amacı dışında kullanıldığının tespiti
halinde, Bakanlıkça ödenen faiz veya kâr payı desteği tutarına ilgili bankanın
bu kapsamdaki krediye uyguladığı faiz veya kâr payı oranı uygulanmak suretiyle
Bankaca tespit edilecek meblağın, finansal kiralama şirketlerince ise ödenen
faiz veya kâr payı desteği miktarına itfa planının düzenlenmesinde uygulanan
faiz veya kâr payı üzerinden tespit edilen tutarın beş iş günü içerisinde
bütçeye gelir yazılmak üzere muhasebe birimi hesabına yatırılması gerekir. Aksi
takdirde söz konusu meblağlar Bakanlıkça; a) Bankalar için Türkiye Cumhuriyet
Merkez Bankası nezdindeki karşılık hesabından virman yapılarak veya diğer
hukuki yöntemler kullanılarak, b) Finansal kiralama şirketleri için ise
21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun
hükümleri uygulanarak, geri alınır.
(12) Aracı kurumların uyguladıkları faiz veya kâr payı
oranları, bölgelere göre belirlenen faiz desteği puanının altına düştüğünde,
aracı kurumun uyguladığı oran dikkate alınır.
(13) (Ek: RG-24/2/2022-31760) (Değişik:RG-29/8/2024-32647)
Teşvik belgelerinin iptal edilmesi veya kısmi müeyyide uygulanması halinde
yatırımcılara fazladan ödenen faiz veya kâr payı desteği tutarı, her bir destek
ödemesinin yapıldığı tarihten itibaren 6183 sayılı Kanunun 51 inci maddesinde
belirtilen gecikme zammı oranları dikkate alınarak hesaplanan faiz ile birlikte
anılan Kanun hükümlerine göre yatırımcıdan geri alınır. Bu hüküm, bu Karar ve
daha önceki kararlara istinaden düzenlenen teşvik belgelerine de uygulanır.